Scheidsrechterszaken

Wat doet scheidsrechterszaken?

Op de ALV van 12 juni jongstleden hebben Daan en Dominique toelichting gegeven over scheidsrechterszaken, het aantal te fluiten wedstrijden per seizoen  en  de problematiek waar ze tegenaan lopen. Voor degenen die niet bij de ALV konden zijn en voor degenen die alle (verontrustende) cijfertjes nogmaals willen zien is dit document geschreven.

Allereerst het indelen scheidsrechters op alle breedtesport wedstrijden

Scheidsrechters.PNGOp alle wedstrijden van de F3 tot en met 4 zijn scheidsrechters nodig. In totaal zijn dit in dit seizoen zo’n 188 wedstrijden. Een groep van ongeveer 85 spelende leden (van de A2 tot en met Fiks 1) wordt ingedeeld om deze wedstrijden te fluiten. Het schema wordt zo snel mogelijk na publicatie van het wedstrijdprogramma gemaakt en online gepubliceerd.

Daan en Dominique houden met het indelen van scheidsrechters op deze wedstrijden rekening met het speel/coach rooster van spelers. Verder worden de scheidsrechters van deze wedstrijden ingevuld in SportLink. Dominique stuurt de scheidsrechters van het komende weekend ook een reminder via Whatsapp als je erop staat om te fluiten.

Helaas ontving Dominique dit seizoen erg veel ‘afmeldingen’, veelal op vrijdagavond, van spelers die niet kunnen fluiten en geen vervanger hebben gevonden... Dominique heeft dit jaar op deze manier zeker voor 10 wedstrijden een vervanger gezocht (en, na vele belletjes en een hoop moeite, gevonden), maar dat is natuurlijk niet hoe het hoort. De schema’s komen zo vroeg mogelijk online zodat je alle tijd hebt om een vervanger te vinden. Mocht je niet kunnen fluiten, dan word  je geacht zelf een vervanger te regelen, afmelden bij scheidsrechterszaken is geen optie. Er valt altijd wel iemand te vinden waarmee je kunt ruilen met een andere wedstrijd, bar- of keukendienst.

Dit jaar zijn er ook 3 SNOs (Scheids Niet Opkomen dagen) geweest, waardoor 2 teams met kinderen gedupeerd zijn en uiteindelijk de, vaak jeugdige, coaches van het team zelf hebben gefloten. Dit is onacceptabel en de scheidsrechter wordt dan ook met nog één extra wedstrijd ingedeeld. Uitgangspunten dit seizoen waren dat alle coaches vanaf de A-leeftijd (+/-  25), gezien hun drukke zaterdagen, 1 keer worden ingedeeld om te fluiten. De niet-coaches (+/- 50) fluiten de overige wedstrijden, ongeveer 3 per persoon in een heel seizoen. De bondsscheidsrechters (+/- 9) worden niet ingedeeld, want die fluiten al buiten de deur voor Fiks.

Op de ALV is na stemming besloten dat de uitgangspunten voor volgend seizoen als volgt worden:
  • Alle coaches vanaf de B en bondsscheidsrechters worden gevraagd of, en welke, wedstrijden zij willen fluiten.
  • De niet-coachende spelende leden fluiten de overige wedstrijden (verwachting 3 a 4 per seizoen).
  • Je regelt zelf op tijd een vervanger en afschrijven bij Dominique is niet mogelijk.
  • Er volgt een boete van 30 euro als je als scheidsrechter niet komt opdagen en je dus 2 teams dupeert. Deze wedstrijd telt niet mee als een beurt en je wordt één wedstrijd extra ingedeeld.
  • De boete wordt automatisch geïncasseerd en de ‘opbrengsten’ worden gebruikt voor een nader te bepalen doel.

De boete wordt gedurende één seizoen als pilot ingezet en aan het einde van het seizoen evalueren het effect en we hoe het heeft gewerkt dat jaar. We hopen natuurlijk dat we geen boete hoeven op te leggen, iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en volgend seizoen met 0 SNOs eindigen!

Zorg dragen voor de rompregeling van de KNKV

Wat veel mensen niet weten is dat de KNKV clubs met wedstrijdsport teams verplicht wedstrijden in de wedstrijdsport moeten fluiten. De bond hanteert hier een rekensom voor, waarbij we voor alle wedstrijdsportteams x 1,25 voor alle thuiswedstrijden buiten de deur moeten fluiten. Voor elk team met assistent (zoals bij Fiks 1) zijn dat nog eens 7 wedstrijden meer. Voor het veld is er een verplichting van 57 wedstrijden, in de zaal zelfs 63. Dit zijn dus in totaal 120 wedstrijden, wat neerkomt op 4.3 (!) wedstrijden die we élk speelweekend buiten Fiks moeten fluiten. Haal je dit niet dan krijg je een boete per wedstrijd en kunnen er punten in mindering gebracht worden (indien <60% van de wedstrijden is gefloten). Helaas is dit vorig jaar (seizoen  2017-2018) zaal competitie bij Fiks gebeurd. Hierdoor hebben Fiks 2, 3 en 4 punten in mindering gekregen dit (seizoen 2018-2019) zaalseizoen.

Dankzij onze bondsscheidsrechters (in  opleiding) en/of beoordelaars Jan, Menno, Timo, Roy, Dieter, Kevin, Hans, Nico, Arjan, Jelle, Daan, Jan Zitman en Edwin van Leeuwen zijn we in de zaal op 60 wedstrijden geëindigd! Op het veld eindigden we helaas op 44 wedstrijden, 13 wedstrijden te weinig... Een noemenswaardig feit is dat Kevin in 28 speelrondes meer dan 30 (!) wedstrijden heeft gefloten, naast zijn wedstrijden in Fiks 1.

Het succes van Fiks heeft ook een effect op scheidsrechterszaken. Omdat Fiks 1 in de zaal naar de hoofdklasse gaat, zullen we nog 8 wedstrijden extra moeten gaan fluiten (onafhankelijke juryvoorzitter). Fiks 2 speelt volgend jaar reserve Hoofdklasse, waardoor er ook voor de assistent 7 extra wedstrijden bijkomen. Dit komt dus neer op een rompregeling norm van in totaal 134 wedstrijden volgend seizoen --> gemiddeld bijna 5 wedstrijden per week om te fluiten buiten de deur!

Vandaar dat we dit jaar weer 4 nieuwe cursisten willen aanmelden voor de opleiding tot bondsscheidsrechter. Dus mocht jij de club willen helpen, meld je aan bij ons! Al doe je 6 potjes fluiten per jaar, vele handen maken licht werk. Bovendien krijg je dan, net als de andere vaste scheidsrechters op Fiks, nog een prachtig scheidsrechters horloge van ons!

We hopen jullie met dit verhaal wat extra inzicht te geven wat er gebeurt omtrent de scheidsrechters en om aan te stippen hoe belangrijk het fluiten buiten de deur gaat worden dit seizoen!

Hartelijke groeten,
Daan en Dominique

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!